Nincs aktuális esemény.
Kutatás elemei PDF Nyomtatás E-mail
A „Szimuláció és optimalizáció” kutatási program ötletét a Széchenyi István Egyetem Járműipari Regionális Egyetemi Tudásközpontjában a projekt kezdete előtti években folytatott, ipari indíttatású számítógépes szimulációs kutatómunkák adták. Ezek közül az alábbiak kerültek jelen projekt fókuszába.

1. Autó körüli légáramlás által a külső tükör réseiben keltett zaj megállapítása. A teljes LES (nagy örvény szimuláció) lefuttatásához 15 millió cellás hálón 6 napra volt szükség 8 processzormagon.

2. Járműmotorban található szívócső alakjának optimalizálása az áteresztett levegő tömegáramának maximalizálására. Egy automatizált optimalizálási folyamat 8 óra munka alatt 100 függvénykiértékelést tudott végrehajtani és mintegy 8%-kal javította a légáteresztési tényező.

3. Ipari gyártósor felrakási sorrendjének optimalizálása a teljes megmunkálási idő minimalizálására, nagy gép- és munkaszám esetén. Az optimalizáció jelentős javítást hozott, de hozzá 10 óra volt szükséges.

E korábbi kutatási projektek mindegyike jelentős mérnöki feladatot oldott meg az adott komplex folyamat számítógépes szimulációjával, valamint – a 2. és 3. esetben – a szimulációk által kapott mennyiségek (tömegáram, ill. teljes megmunkálási idő)  optimalizálásával. A folyamatok összetettsége miatt viszont a kereskedelmi forgalomban kapható mérnöki szoftverekkel, modern hardverkörnyezetben sem volt lehetséges olyan rövid idő alatt megválaszolni a kérdéseket, hogy azok egy feszített munkaidejű gyártásfejlesztésben, illetve gyártástervezésben használhatóak legyenek.

A fentiek alapján adódott egy olyan kutatási csoport kialakításának igénye, amely numerikus matematikai algoritmusokat fejleszt az ezek kipróbálásához nélkülözhetetlen kutatásra használt számítógépes implementációkkal, amelyek komplex fizikai, elsősorban áramlásokhoz kapcsolódó folyamatokat szimulálnak, azok számított paramétereit optimalizálják, valamint termelési rendszereket modelleznek és optimalizálnak. A kutatás arra irányul, hogy mindezt lényegesen gyorsabban érjük el, mint az összehasonlítás alapjául szolgáló mérnöki szoftverek.